Muskeljentene

Muskeljentene

Om Bloggen

Motiverende, inspirerende blogg for deg som ønsker livsstilsråd om trening og helse.


Tacofredag!

HelsePosted by Natalie Enåsen Alvarstein Fri, October 23, 2015 15:52:21

Hei og god fredag! smiley

Veldig mange liker å spise taco i helgene og derfor vil jeg tipse dere om en sunnere variant . Jeg lover at den er like god, hvis ikke bedre enn vanlig!

Jeg velger å lage både saus og krydder fra bunnen. I tacokrydder og tacosaus som kjøpes i butikken er det overdrevent mye salt, sukker og tilsetningsstoffer, som har en negativ påvirkning på kroppen din. Skjell og hvetelomper bytter jeg ut med fullkornsprodukter. I tillegg til dette bruker jeg litt annet tilbehør som mozzarella ost og light creme fraiche.

Grønnsaker er en viktig del av et hvert måltid og jeg bruker mye forskjellig i min taco. Hjemmelaget guacamole er noe av det beste jeg vet og lager alltid dette som tilbehør. Det lages av blant annet avocado, som er en frukt med store mengder flerumettede fettsyrer som er meget gunstig for kroppen.

Her er en liste over ingrediensene jeg bruker når jeg lager taco:
Karbonadedeig (kan byttes ut med andre typer magert kjøtt eller eventuelt bønner om du ønsker en matrett uten kjøtt), ruccola, mais, chili, tomater, hvitløk, agurk, avocado, løk, paprika, cayennepepper, hvitløkskrydder, koriander, spisskumen, fullkorns lomper, creme fraiche, tomatpure og revet mozzarella ost.

Tacokrydder lages veldig enkelt av 5 forskjellige krydder du finner i butikken; cayennepepper, grovmalt chili, hvitløkskrydder, koriander og spisskumen. Jeg bruker 1 ts av hver og blander sammen.

Til tacosausen finhakker du tomater, løk, chili og hvitløk. Tilsett tomatpure og tacokrydder etter smak og rør om.

Guacamole lages enkelt ved å mose avocado og tilsette finhakket løk, chili og litt av det hjemmelagede tacokrydderet.

Ved å lage ting fra bunnen kan en matrett bli veldig mye sunnere enn i utgangspunktet. Ved å hele tiden ha i bakhodet at du skal lage det du kan fra bunnen, vil du automatisk få et mye sunnere kosthold. Husk at små endringer kan ha stor effekt på helheten. Nyt tacoen og ha en fin fredag videre!



  • Comments(0)//muskeljentene.prettysmooth.no/#post15